X

Lütfen Ülke (Bölge) Seçiniz

Türkiye (Türkçe)Türkiye (Türkçe)

Lütfen Para Birimi Seçiniz

Türk Lirası $ US Dollar
X

Lütfen Ülke (Bölge) Seçiniz

Türkiye (Türkçe)Türkiye (Türkçe)

Lütfen Para Birimi Seçiniz

Türk Lirası $ US Dollar

SEO Terimleri

AnasayfaYazılarGoogle SEOSEO Terimleri

SEO Terimleri

Seo terimleri sıfırdan öğrenmeye başlayanlar için daha faydalı olacaktır. Bu bölümde anlatılan açıklamalarla seo terimlerinin işleyiş mantığı da kısaca anlatılmaktadır. 

On page seo : 

Sayfa bazlı, yani site içi seo çalışmalarıdır.  Bir web sitesinin tasarımını, kodlama yapısını, link, resim, mobil uyumu, içerik, makale gibi öğelerin kullanım şekillerini esas alan seo bölümüdür.

Off page seo:

Site dışı seo çalışmalarıdır. Harici kaynaklı alınan link, sosyal medya kullanımı gibi site dışında yapılan her türlü tanıtım ve paylaşım çalışmalarını kapsar.

Google Caffeine:

Google belirli sık periyotlarla algoritmalarında düzenlemelere gider. Bazı zamanlarda ise bu düzenlemeler kapsamlı olabilmektedir. Kapsamlı düzenlemeler sonucunda oluşan yeni algoritmik değişiklik Google tarafından isimlendirilmektedir.

Pagerank:

Google'ın caffeine algoritmasıyla birlikte etkisini minimuma düşürdüğü bir puanlama biçimidir. Sitelerin link giriş ve çıkışlarına göre düzenlenen derecelendirmedir. Google sıralaması açısından bir etkisi bulunmayan pagerank sistemi son gelişmeler ile birlikte önemini yitirmiştir.

Trustrank:

Google'ın çalışma şekli ve değerlendirmeleri tam olarak bilinemeyen ikinci bir puanlama sistemidir. Seo'ya doğrudan etkisi olan Trustrank, sitelerin doğal yapıya uygun yaptıkları tüm çalışmalar için verilen bir değerdir. Pagerank sistemine göre kullanıcı tarafından müdahalesi kısıtlıdır.

Webmaster:

Site sahip ve yöneticilerine verilen isimdir. Önceleri sitelerin seo çalışmalarından da sorumlu olan webmasterlar, Seo'nun gün geçtikçe yenilenmesi ve gelişmesi üzerine bu çalışmaları Seo uzmanları veya danışmanları olarak isimlendirilen kişilere bırakmıştır.

Domain:

Site adreslerine verilen isimdir. Her site adresi 2 farklı bölümden oluşur. Domain ismi ve domain uzantısı. Digiland.com.tr domaininde "digiland" domain ismi ve ".com.tr" domain uzantısı olmaktadır. Aynı domain ismi ve uzantısına sahip birden fazla domain bulunmamaktadır. Aynı isimle farklı uzantılar veya farklı isimle aynı uzantıların satın alınması mümkündür. Her domain 1 yıl ve katları olarak satın alınır. Dolayısıyla tescil sürelerinin uzatılmaması sonucu domainlerin kaydı düşebilmekte ve el değiştirebilmektedir.  Ayrıca domain süresi ne kadar uzun olursa Seo için o kadar etkilidir. 

Hosting:

Sitelerin bünyesinde barındırdığı metin, resim veya diğer tüm dosyaların depolandığı ve 7 gün 24 saat erişime açık olarak Dünya'nın her tarafından ulaşılarak bu bilgilere erişim sağlayan veri merkezleridir. Bir sitenin var olmasındaki 2 temel unsur domain ve hostingdir.

Home Directory:

Sitenize ait hostingdeki ana içerik dizinidir. Hostingdeki bilgilere erişim için kullanılan ana merkezdir.

Link:

Kullanıcıları online ortamda yönlendirerek farklı sitelere veya sayfalara ziyareti gerçekleştirmek için kullanılan bağlantılardır. Tıklanabilir metinlerdir.

Link Farm:

Birbiriyle alakasız yüzlerce linkin barındırıldığı sayfalara verilen link tarlası olarak Türkçe'ye çevrilen isimdir. Bu yapıdaki sitelere link vermek veya bu siterlerden link almak seo açısından onaylanmayan bir durumdur.

Inbound Links:

Başka sitelerden sitemize veya sitedeki sayfalara verilen bağlantılardır. Seo açısından sayıca çokluğu önemli görülse de etkili kullanımı sıralama açısından daha belirleyicidir.

Backlink:

Inbound links ile tek farkı, backlinkin sitenin kendi içindeki başka sayfalara da verdiği linkler için de kıllanılabilir olmasıdır. Backlink kontrolü sayfalara da verdiği linkler için de kullanılabilir olmasıdır. Backlink kontrolü için bilinen iki sistem vardır. Birisi Google kaynaklı diğeri ise Yahoo kaynaklıdır. Google backlinkin niteliğine göre dikkate alarak backlink olarak yansıtmaktadır. Yahoo ise her türden linki dikkate alarak listelemektedir.

Outbound Links:

Siteden dışarıya verilen linkler olarak görülür. Türkçe'de harici link veya link çıkışı olarak da telaffuz edilmektedir. Başka sitelere verilen linklerin de kalitesi ve benzerliği sitenin Seo'su için oldukça önemlidir.

Pay-Per-Click:

İnternet reklamcılığında kullanılan ve tıklama başına ödeme sistemini ifade eden kelimedir. Her tıklama için belirlenen oranlara göre ödeme yapılacağını belirtmektedir.

Search Engine Friendly:

Arama motoru dostu anlamına gelen bu kelime, uygulanan tekniklerin seo uyumunu ifade etmektedir. Daha çok link yapılarını dikkate alan terim, aslında tüm seo çalışmalarının arama motoruna uyumu konusunda kullanılabilmektedir.

Spam:

Arama motorlarını aldatmaya yönelik yapılan tüm çalışmalara verilen isimdir. Hedefi ziyaretçileri hiçe sayarak, sadece arama motoru odaklı yapılan etik olmayan çalışmalardır. Bu spam çalışmalarının arama motorları tarafından fark edilmesi sonucu filtre ismi verilen cezalandırma sistemini uygulayarak arama sonuçlarında arka sıralara atmakta veya tamamıyla silmektedir. Arama motorlarının fark edemeyeceği durumlar için kullanıcılar tarafından bildiri oluşturulabilecek şikayet sayfaları vasıtasıyla manuel olarak inceleme yapılmaktadır.

Spider:

Arama motoru botları için kullanılan farklı bir terimdir. Arama motoru örümcekleri olarak da telaffuz edilen bu botlar, siteleri ve sayfaları dolaşarak elde ettikleri yeni verileri Google arama sonuçlarına yansıtırlar. Örümceklerin ziyaret sıklığı pek çok değişkene bağlıdır. Bunlardan bir tanesi sitenin güncellenme aralığıdır.

Hit:

Ziyaret sayısını belirten kelimedir. Sitelerin günlük olarak ziyaret sayısına göre büyüklüğü kıyaslanmaktadır. Günlük hit ve aylık hit olarak da kullanılan ziyaret sayısı ölçümleri pek çok farklı sayaç ile gerçekleşebilmektedir. Bunlardan en çok kullanılanları, Google Analytics, Sayyaç ve Piwik çeşitli eklentilerdir.

Broken Link:

Kırık link olarak da tabir edilen ve hatalı açılan veya açılmayan linklerdir. Seo açısından oluşabilecek spam olgusu sebebiyle kullanılması tavsiye edilmez. Daha önce sitede kullanılmış olan linklerin yapısının değişmesi ile eski tip linkler kırık olarak algılanabilmektedir. Bu linklerin çeşitli online ve offline araçlar ile tespit ederek temizlenmesi gerekmektedir.

Meta Tag:

Site ile ilgili çeşitli bilgilendirici nitelikte olan fişlerdir. Sitenin açıklaması, hedef anahtar kelimeleri, coğrafi konumu, sahibi, yazarı, sitenin yazılımı ve versiyonu gibi pek çok onlarca bilgiyi arama motorlarına sunmakta ve kolaylık sağlamaktadır. Hatalı kullanımı sebebiyle en çok spam yapılan bölümlerdir. Meta etiketlerinden en bilineni description meta etiketidir.

Description Meta Tag:

Sitenin veya sayfaların neler içerdiği hakkında bilgi içeren özet açıklama kısımlarıdır. Description meta etiketi arama sonuçlarında göründüğü için kullanıcıların siteyi tercih etmesinde de büyük rol oynamaktadır. Gerçekçi ve doğru bilgileri bulundurarak kullanıcıların sitenizi ziyaret etmesini sağlayabilirsiniz. Seo açısından en önemli kısım ise seodaki doğallık hedefi gereği her sayfada ayrı meta description kullanılması gereklidir. Meta description etiketi uzunluk olarak 160 karakteri geçmemelidir.

Filtre:

Google'ın etik olmayan değerler üst sıralara çıkmayı hedefleyen siteleri tespit ettiği değerlendirme yöntemidir. Google Cezası olarak da kullanılabilen Filtre, sitelerin hatalarını düzeltene kadar karantinaya alınması yöntemiyle arama motoru sonuçlarında pasifize edilmesidir.

Sandbox:

Google cezalarının en büyüğü olan Sandbox, aynı zamanda telafisi en zor olan bir filtredir. Seo çalışmalarının hızlı ve yoğun bir şekilde yapılması sonucu devreye girer. Sandbox uygulamasından kurtulmak için yapılan hatalı çalışmaların temizlenmesi gerekmektedir. Daha çok yeni sitelerde görülen bu ceza türü Google'ın dürüstlük konusundaki hassasiyetini göstermektedir.

İndex:
Arama motorlarında listelenmeyi ifade eden terimdir. Arama motorlarında ilk defa çıkmaya başlamak, index almak; yeni sayfaların ve güncellenmelerin fark edilmesi ise indexlenmek olarak tabir edilmektedir. Ancak çoğu kişi hatalı olarak arama motoru botlarının siteyi yeni ziyareti için de kullanabilmektedir. Arama motorları tarafından listelenen sayfa sayısı için de index sayısı ifadesi web dünyasında yer etmiştir.
Link Değişimi:

Sitelerin birbirine seo açısından katkı sağlamak üzere anlaşarak linklerinin karşılıklı olarak eklenmesi işlemine denilmektedir. A kişisi bir sitesinden B sitesine link verir ve B kişisi de bir sitesinden A sitesine link verir. Kısaca link değişimi farklı kişilerin sitelerinden birbirine link vermesine denilir. Link değişimi, karşılıklı veya çapraz link değişimi olarak ikiye ayrılır.

Karşılıklı Link Değişimi:

İki sitenin birbirine link vermesidir. A sitesi B sitesine link verir ve B sitesi A sitesine link verir. Bu durum arama motorları tarafından fark edilebildiği için seo açısından etkisi oldukça sınırlı olmaktadır. Ancak aynı andaki onlarca link değşimi bu durumun anlaşılmasını zorlaştırmakta ve bir nebze fayda sağlamaktadır. Tabi ki link değişimi yapılan siteler arasındaki içerik ve kalite benzerliği de önemli bir konudur.

Çapraz Link:

İki kişinin farklı paravan siteler üzerinden link değişimi yapması işlemidir. Bu durumda bir kişi seo çalışması yapmak istediği A sitesine link almak için Bsitesinden link verirken, diğer kişi de aynı şekilde C sitesi için D sitesinden link verir. Bu durumda B sitesi C ye, D sitesi A ya link verir. Link değişimleri içerisinde en etkili olan tekniktir.

Alt Tag:

Arama motorları resim içeriklerini göremez dolayısıyla aramalarla ilgili resim sonuçlarını içeriklerine göre değerlendiremezler. Bu durumda devreye alt etiketi yeni resim açıklama etiketi devreye girmektedir. Alt etiketi resimlerin tasvir edildiği arama motorlarına anlatıldığı açıklama metinleridir. Arama motorları bu açıklamaları dikkate alarak sıralamayı belirlemektedir. Ayrıca resim arama motorlarında da dikkate alınan alt etiketi, sıralama açısından oldukça önemlidir. Anahtar kelimelerin alt etiketlerinde yer alması seo açısından gereklidir.

Robots.txt:

Arama motoru botlarının site üzerindeki erişim yeteneklerini düzenleyen dosyalardır. Sitenin ana dizininde bulunur ve ismi değişmez. Robots.txt botların site üzerinde erişim sağlayabileceği veya erişimi kısıtlanabileceği alanları belirlemektedir. Örneğin siteye ait gizli bölümlerin, yönetici giriş sayfaların arama motoru sonuçlarında olması istenmediği robots.txt tarafından bu kısıtlama yapılabilmektedir.

Sitemap:

Site haritası , siteye ait tüm sayfaların belirli bir şemaya göre listelendiği yapıdır. Daha çok xml formatıyla kullanılması tavsiye edilir. Site haritasında linklerin seo açısından önemi ve güncellenme aralığı belirtilerek arama motoru botlarının hangi sayfalara daha fazla önem vermesi gerektiği ayarlanmaktadır.

Dofollow:

Link yapısına dahil olan bir formattır. Dofollow kullanımı linklere nofollow formatını eklememekle mümkün olmaktadır. Nofollow kullanılmayan tüm link yapıları defollow yapıda kabul edilir. Yeni açıklama olabilir.

Nofollow:

Google sıralaması açısından dofollow ile hiçbir farkı olmayan nofollow yapısındaki linkler, güven olgusu oluşmadığı durumlarda kullanılması tavsiye edilmektedir. Örneğin sitenize yapılan yorumlarla site sahipleri linklerini ekleyebiliyorsa bu siteleri tanımadığınız ve dolayısıyla kalitesine kefil olamayacağınız için Google tarafından nofollow olarak gösterilmesi gerektiği belirtilmektedir. Bu sayede Google pagerank algoritmasını daha güvenilir kılmayı amaçlamış ancak Google caffeine sistemiyle birlikte etkisini yitiren pagerank değeri beraberinde nofollow formatının da önemini kaybetmesine neden olmuştur.

Content:

İçerik anlamına gelen bu kelime sitede yer alan metinler için kullanılmaktadır. İçeriğin kapsamlı ve özgün olması seo açısından en önemli konulardan birisidir.

Google Toolbar:

Çeşitli tarayıcılar üzerinde eklenti veya yazılım ile yerleşen Google kaynaklı araç çubuğudur. Google araç çubuğu kullanıcıların ziyaret ettikleri sayfaları görerek arama motorunun gelişimi için veri olarak kullanılmaktadır. Aynı zamanda ziyaret edilen sitelere ait çeşitli verileri de listelerler. Backlink ve index sayısı gibi değerleri ilave sorgulamalara gerek kalmadan öğrenebilirsiniz.

CSS:

Cascading Style Sheets. Bir sitenin görselliğine dair kodlama yapısıdır. Css ile web sitelerine ait görsel yapı daha pratik ve etkili düzenlenebilmektedir. Stil kodlamalarının harici bir CSS kaynağı üzerinden çağırılması seo açısından oldukça etkilidir. Aynı zamanda kullanılan CSS doayasının da mümkün olduğunca az sayıda kullanılması gereklidir.

Doorway Page:

Daha önce açıklamasını yaptığımız cloaking ile birlikte kullanılmaktadır. Cloaking ziyaretçileri ve arama motorlarını fark ederek farklı sayfalara yönlendirme tekniğidir. Doorway Page ise bu iki farklı ziyaret için farklı sayfalar oluşturma tekniğidir. Normal ziyaretçiler için ana içerik sayfası oluşturulur bu sayfa seo açısından optimize edilmemiş kalite düzeyi düşük bir sayfadır. Arama motorları için daha çok anahtar kelime yoğunluğu fazla sayfalar oluştulmaktadır. Köprü sayfalar diye tabir edilen bu tekniği hiçbir şekilde onaylamıyor ve böyle bir durum ile karşılaşılması halinde Google'a gerekli bildirimlerin yapılmasını tavsiye ediyoruz.


Top